VAMPIRSKE PREVARE I STRAH OD NEPOZNATOG - A.K. TOLSTOJ I A.P. ČEHOV
„...Ove bi sobe valjalo osveštati...tamo gde šezdeset
godina niko kršten nije ulazio, mogli su kakvi drugi stanovnici da se
nasele...“
Novela počinje
slikom difuzne, nejasne opasnosti. Na jednom balu u visokom društvu naš junak biva obavešten od strane drugog
učesnika da su dotični „taj“ i dotična „ta“ preko svake mere bezobrazni. Oboje
su vampiri! On lično je bio na njihovoj
sahrani pre već nekog vremena. Zanimljiva pretpostavka da u džet-setu imate
originalne vampire koji se mešaju sa živima! Zamišljam naše tabloide sa takvim
naslovima i konkretnim upućivanjima. Nimalo neverovatno! Kako se to dalje
razvija videćete ako pročitate novelu a meni služi kao povod za nekoliko
primedbi antropološke vrste i radi poređenja sa Čehovim. Radi se, naime, o
teritorijalizaciji zla. Hounted house može biti paradigma celog horor žanra.
Pretnja se uvek mora lokalizovati i ograničiti. Znate da vampir nikada ne ulazi
u kuću nepozvan, za magijske krugove i slično. A
čovek je od davnina imao strah od praznine, od samoće. Zato je voleo da se druži sa duhovima, nastanjivao njima
potoke i šume. Naučni koncept prirode on do današnjeg dana nije u potpunosti
prihvatio. Za vračeve-šamane koji su od pravremena servisirali čovekove
religijske potrebe, priroda i duhovi su bili jedno. Praznina je nedozvoljena,
ona je nešto strašno! Duhovi su nam potrebni. I onda smo u civilizovanom
okruženju otuđivši se od prirode shvatili potrebu za novim radnim mestom: pisac
fantastike i horor fantastike koji će preuzeti taj posao reanimacije. Uzgred
budi rečeno, a važno je zbog mreže referenci koje su nam potrebne da shvatimo
arhitektoniku uklete kuće, veliki deo idealističkih i mističkih sistema počiva
na toj premisi neodvojivosti svesti i prirode. Priroda ne pripada sebi, ona je
produžetak imaginacije; drugim rečima: ona je nastanjiva! To je magijski
pandeterminizam i postupak gde vi od neodređenog i nepoznatog
stvarate sistem, građevinu, kuću, dvorac, ukletu kuću...I... Zar je to
čudno? Pa vidite i sami kako se naučnici muče sa problemima slučajnosti...Aman
zlo i naopako ta slučajnost! Plašimo je se!
Valja istaći da
je vrednosni podtekst ove priče nesumnjiv; slično kao i kod Gogolja. Rusi su u
skladu sa prihvaćenim hrišćanstvom, duhove koji su bili u vezi i sa
njihovom paganskom prošlošću povezali sa
infernalnim. Takav je hrišćanski odnos prema paranormalnim fenomenima do danas.
A ovde evo citata koji opisuje jutro nakon jedne košmarne noći u ukletoj kući:
„Stotine kula,
zvonika i pozlaćanih kubeta, treperilo je pod sunčevim zracima. Svež vetar
pirnu sa istoka i glasno odjeknu glas zvona na Ivanu Velikom. Njemu se
odazvaše, jedno za drugim, sva zvona sa crkava u Kremlju, a zatim i sva zvona
sa moskovskih crkava. Prostor se ispuni zvukom, koji se, kao na kakvim
nevidljivim talasima, kolebao, razlivajući se po vazduhu. Moskva se pretvori u
jednu beskrajnu harmoniju.“
Čehov je bio
lekar, njegov način je građen stilom pronicljivog psihologa, umetnika-naučnika.
Ali tema je slična: prodor nepoznate opasnosti u svakodnevno. Njegova priča
„Crni monah“ je na svoj način remek delo kao i priča grofa Tolstoja. Opet
možemo govoriti o teritorijalnosti ali na inverzni način koji implicitno usvaja
svrsishodnost prethodnog rešenja. Radi se o čoveku kome se smeši sreća i srećan
brak, žena koja ga voli, brak na pouzdanoj materijalnoj osnovi. Međutim on je
živčano poljuljan, trpi psihičke krize koje ga polako sve više uvlače u ludilo
i to će uzdrmati njegov brak i uništiti njegovu sreću. Pati od ideja grandomanije
vezanih za svog dvojnika: crnog monaha. Njegova porodica primećuje da nešto
nije u redu, i da ih je neko zlo snašlo, ali monaha niko drugi ne vidi sem
glavnog junaka. Čehov je znao kako
funkcioniše ljudski strah: zlo se približava, ulazi, useljava se. Psihičko je
teritorijalno, lično, sređeno, organizovano, ali može biti ugroženo. I time se
bavi ova Čehovljeva priča. Možemo se sad zapitati koja priča vas snažnije
dotiče? To zavisi od umetnika koji vam je bliži. Meni je bliži Čehov; za njega
su duhovi samo metafora u kompoziciji. Motiv dvojnika koji se ovde javlja vezan
za ludilo obrađen je na način umetnika- lekara. Dramu osećam snažnije jer
funkcija uklete kuće je da se namerno suočimo sa svojim strahovima tako što smo
angažovali umetnika da je izgradi; dok Čehov govori o slabosti egzistencije, o
običnom čoveku bez natprirodnih moći, o važnosti ljudskosti i toplih ljudskih
emocija.
No comments:
Post a Comment