Ijan Makjuan – Istrajna ljubav
(raspravljamo
o ljudskoj prirodi?)
Naš
junak je obrazovani analitičar koji za dnevne listove komentariše vesti iz
nauke, razjašnjava i tumači svojim čitaocima probleme sa kojima se ljudska
misao susreće u probojima ka znanju. Racionalista, utemeljen autentično u
svojim pogledima na svet. U jednom trenutku biva uvučen u tragediju, pogibiju
jednog čoveka, na način koji priliči naučnoj avanturi; nešto što me je
podsetilo na učestvovanje u današnjim extreme sports disciplinama.
Istovremeno nailazi na mušku osobu koja prema njemu usmerava snažna osećanja i
počinje da ga vija izjavljujući ljubav. Vremenom to postaje pravi progon što se
odražava na njegov brak i odnose sa suprugom Klarisom.
(hoćete
temelje jednog pogleda na svet, imate ih!)
„Posleratni
konsenzus, standardni model društvenih nauka, polako se raspadao, a ljudska
priroda je bila spremna za preispitivanje. Na svet ne dolazimo kao prazni
listovi papira, niti kao sprave za učenje svega i svačega. Sada smo ‘proizvodi’
svog okruženja. Ukoliko želimo da saznamo šta smo, treba da znamo odakle
potičemo. Razvili smo se kao sva ostala bića na zemlji. Na svet dolazimo sa
ograničenjima i sposobnostima koje su genetski upisane. Mnoge naše osobine,
oblik stopala, boja očiju, su unapred određene, a ostale, poput društvenog i
seksualnog ponašanja i učenja jezika, čekaju da počnemo život da bi bile
primenjene. Njihova primena, međutim, nije beskrajno promenljiva. Svi mi imamo
prirodu...“
Ovako
razmišlja naš glavni akter Džo Rouz. Ukazivanje na prirodu bi nas moglo navesti
da ćemo se u ovom romanu baviti razrešavanjem opštih pitanja međuličnih odnosa,
dubinskom analizom karaktera, složenošću koja proističe iz različitih pogleda
na svet i težiti ko zna kakvim metafizičkim uvidima. Međutim ne dešava se nešto
takvo. U samom startu se isključuje jednostavno rešenje problema ljudske
prirode. To što “lud” vija “normalnog” nije nikakva odgonetka za
temeljni problem koji se ovde očituje i sudbinski utiče na jednog aktera, Džo
Rouza. A taj problem proističe iz dramatičnog
preokreta koji svi mi osetimo nekada u životu i koji utiče na tok naše
sudbine. Važno je istaći da se sudbina uvek tiče pojedinca, kako god razumevali ovaj pojam, tako da ovde
istinski imamo samo jednog aktera. Kako se razrešava problem jednog
aktera u situaciji dramatičnog preokreta ispitao bih ukazivanjem na
kompoziciona rešenja, pozicioniranjem drugih likova u narativnom toku te
plasiranjem teze o prisutnosti autora
putem iskošenog, humornog gledanja na situaciju.
(kada vam veliki
šareni balon životnih obećanja izmakne iz ruku)
Kada ispustite
dizgine, ne kontrolišete više okolnosti svoga života, kada se desi nešto
dramatično, tragično, što ćete osećati u budućnosti i što je aktiviralo vaša
prošla iskustva, kada vam je zaista teško, kada imate ili nemate podršku svojih
bližnjih; o tome nam govore mnogi romani u kojim se ogledamo. U našem
slučaju Džon Rouz se našao u situaciji kada je velika letilica-helijumski
balon, ostao bez kormilara, otima se od zemlje, ljudi ga vuku, dete je u njemu,
slupaće se, vi tada bukvalno držite tuđi život u svojim rukama, jedan čovek će
poginuti. To je situacija koja menja sudbinu jednog čoveka.
(šta se
dogodilo pre; šta se dogodilo posle)
U toj
situaciji za glavnog junaka se prilepio
sumanuti čovek koji mu izjavljuje ljubav i dalje ga proganja. Hajd što njega ne
može izbeći ali naš junak je, ovako ili onako, sa druge strane ljudskog
iskustva; prišao je životu s naličja, otkrio njegov tragični potencijal. Moraće
da vodi bitku sa samim sobom i sprovesti jedno intimno istraživanje. Zato
znajte da delo koje ćete čitati nije ljubavni roman, nije istraživanje problema ludila, nije
ispitivanje ljudske prirode. On je pre eksplikacija složene životne situacije
koja izmiče jednostavnim racionlnim rešenjima. To je splet okolnosti koji nas
uhvati pa se iz njega čupamo kako znamo i umemo. Iako, a to je važno istaći,
racionalnost nije suspendovana. Iščitavanje značenja ovog romana je na nivou
kompozicije eksplicitno dato. Autor nas na to upućuje kompariranjem sižea i
faule na način ruskih formalista. U Apendiksu imate fabulu. Pre toga ste
završili roman pa su vam predstavljena sižejna rešenja. Završnom intervencijom
samog autora, dakle, dobijamo mogućnost poređenja! Eto vam jednog važnog ključa
za razumevanje ovog romana. O tome svemu ću još malo na kraju.
(samo jedn
akter)
Kada se nađe sa
te druge strane iskustva, ispostavlja se da je Džo Rouz sam. Nema podršku
partnerke, a jedini mogući
sagovornici su epizodni likovi
učesnici u drami spasavanja sa kojima pokušava pokrenuti razgovor o tome šta se
zapravo dogodilo. Tu je i supruga poginulog Džonija Logana kojoj Džo izjavljuje
saučešće. Sudbinska situacija koju
nazivam „sa ove i sa one strane dramatičnog iskustva“ određuje način kako se grade likovi. S ove
strane su ljudi koji dele traumu: epizodni likovi Džozef Lejsi, Tobi Grin; donekle i Džin Logan. Tu je
i otac dečaka ali je on, verovatno zbog svog paničnog i ometajućeg ponašanja
potpuno izostavljen iz dalje priče. Epizodni likovi se, razumljivo, uobličavaju
samo delimično. Ali imaju svojstvo prisutnosti, učestvuju u dramatičnom
preokretu glavnog junaka. Klarisu ne upoznajemo do kraja. Ona je književna
teoretičarka nadahnuta Kitsom. Određena
ja akademskim ambijentom svojih misli, izrazito ironično. Uloga joj je da
dovodi u pitanje sasvim zdrav razum svog muža; da stvori komični apsurd
nedostatka komunikacije među partnerima. Smatram da ona u romanu ne dobija pun
status književnog lika.Taj njen deficit naglašava epizodistkinja Džin Logan
koja ispoljava sasvim očekivane premda ekstremne osobine međupartnerskog
odnosa. Nakon tragične smrti svog muža Džin će
biti opterećena ljubomorom, sumnjom da joj je suprug bio neveran. Ona kreće u jednu post mortem potraga za drugom ženom što će
dati začin ovom romanu i držati nas u neizvesnosti kako je razrešila svoju
muku. Na nivou likova imamo dakle mogućnost poređenja Džin i Klarise što nam
omogućava da Klarisu diskvalifijujemo kao bilo
kakvog emotivnog aktera u drami svog muža. Džed Peri ne funkcioniše kao književni lik.
To vidimo po tome što on nimalo ne
iskoračuje iz bezličnog tipskog opisa nosioca jednog poremećaja. I po tome što
ne dobija nikakav sižejni značaj. U potpunosti je iscrpljen fabulom (Apendix na
kraju knjige). Šta je dakle Džed Peri? Po meni, prilično uobičajena pojava
dramatičnih životnih preokreta: provala iracionalnog; sudbinski višak koji nas
sprečava da se ispetljamo; ono što treba da zavrti (rekli bismo danas spinuje)
naše racionalne moći i uvuče nas u beznađe.
Džed Peri je pretnja neumitnosti, stranputica, potpuno nepredviđena, zbunjujuća
i opasna situacija. Njegovo ludilo je u
toj narativnoj funkciji. Nešto što se isprečilo da nas odvede u propast i
zagorča život. Pri čemu rešenje ne naziremo. On je izvan unutrašnjeg iskustva
glavnog aktera, nešto kao slepa sila prirode, elementarna nepogoda. Epizodni
likovi imaju neka svojstva prisutnosti ali samo delimično jer ne dele u
potpunosti životni okvir glavnog junaka.
Uspostavljamo
jednostavnu shemu likova po dve dimenzije: (1) uobličenost tj. dovršenost,
profilisanost likova (2) egzistencijalna
pristutnost likova u drami glavnog aktera:
prisutnos-odsutnost.
uobličen lik
(+) / neuobčičen lik (--) *prva vrednost u zagradi kraj imena
prisutan (+) /
odsutan (--) *druga vrednost u zagradi kraj imena
Džo Rouz (++,++)
Klarisa
Rouz (--,--)
Džed Peri
(--,--)
Epizodni likovi
Džozef Lejsi
(--,-+)
Tobi Grin
(--,-+)
Džin Logan
(++,-+)
Kako objasniti čudno Klarisino rezonovanje? Mislim da kada bismo pitali Ludog šeširdžiju, on bi izvukao neki dobar razlog iz svog šešira. Oni koji su čitali roman možda su prepoznali doživljaj potpunog otuđenja od realnosti glavnog lika na način kako to radi Hičkok u svojim filmovima. To je iznenadni ispad iz zakonitosti svakodne logike. Mreža značenja i svih podrazumevanih odnosa iznenada nestaje. Nalazimo se u novom svetu iako se, naizgled, ništa nije promenilo. Spomenuh otuđenost, ali otuđenost usmerava našu pažnju ka nekim temeljnim odnosima i uzrocima koji su, rekosmo, suspendovani. Zato treba obratiti pažnju na Luisa Kerola koji je u romanu bar dva puta referiran. Radi se o tome da se apsurd ne maskira; ne racionalizuje, ne izbegava, nego da se, jednostavno, uračuna u jednačinu.. Klarisa je potpuno ubačena u humorni obrazac. Nazvao bih ovo redukcijom značenja likova radi prevazilaženja problema. Kako sam već rekao, Klarisa nema pun status književnog lika. Funkcioniše kao neko "s druge strane ogledala". To je svesna autorska redukcija da bi se prevazišao deficit smisla jedne ozbiljne životne situacije.
(ne sumnjajte u svoj zdrav razum nego, ako je
ikako moguće, krenite dalje)
Kada podvučete
crtu, rezultat je da u ovoj egzistencijalnoj drami imamo samo jednog aktera.
Samo on zadovoljava obe zadate dimenzije za utvrđivanje narativnog značenja
likova. Drugim rečima, Džo Rouz je sam.
Oni koji su blizu se udaljavaju, a samo oni koji dele njegovo duboko iskustvo
(p)ostaju bliski. To nije teško razumeti;
zato što se sudbina tiče pojedinca, zato što dramatični preokret u potpunosti
menja pravila igre na svim planovima. Vidimo da se ovde i odnos
subjektivno-objektivno temeljno preispituje. Dramatični preokret može uticati
na sve planove života. Menjaju se okolnosti. Menjaju se ljudi. Ipak ima jedna
kotva koja čuva psihički sklop glavnog junaka neoštećenim. Do sada sam govorio
kako kompozicija i način građenja likova formira značenje ovog književnog dela.
Ostaje da odgovorimo na pitanje kako ekstrahovati smisao, razlog za život nakon
teškog potresa. Odgovor je upravo u okretanju zdravom razumu koji se istrajno
zadržava u sposobnosti humora; stalna promena ugla gledanja koja varira i
relativizira okolnosti udesa. I još
nešto vrlo važno: kada imamo humor u naraciji, AUTOR JE PRISUTAN.
(Monstrum je u
tvojoj glavi dragi; da li si siguran da on uopšte postoji?)
Vaši likovi u
romanu mogu misliti i izjavljivati što god želite; mogu biti zastupnici ovih
ili onih ideja; dobri-zli, pametni-glupi, značajni-beznačajni. Vi ste uvek kao
autor i kao osoba manje ili više udaljeni od svojih likova. Ali ima jedno
svojstvo koje je autentično vaše, koje se
ne treba odvajati od autora: to je sposobnost posmatranja celine, da se menja ugao gledanja i revalorizuje
situacija, humor.
Kao sredstvo gradnje priče humor interveniše u polje dramske napetosti, što sam već rekao. Kada je jedno društvo pritisnuto od strane neke autoritarne vlasti, stvara se polje pritiska koje će u jednom trenutku kulminirati što je pritisak jači i duži. U ekstremnom smislu dolazi do buna i revolucija. Kada je pojedinac pritisnut, kao u ovom slučaju, i on će nužno reagovati. Videćete kako , čitajući ovaj roman. Progonjeni pojedinac može pokušati da pobegne iz situacije neposredne ugroženosti ili da, u slučaju fizičke životne ugroženosti, nabavi sebi neko oružje radi odbrane. Ima jedna situacija kada Džo zalazi u neko krajnje sumnjivo društvo da bi nabavio ilegalno pištolj. Pregovaraju o ceni. Oni su kriminalci-poslovni ljudi (ovakva jedna grupa već sama po sebi čini jedan komični motiv). U jednom trenutku, iznenadno, Džo doživljava dramatičnu promenu percepcije. Shvata da je situacija beskrajno smešna ali stvar je u tome da ovi momci baš ne vole smeh. Ako bi im se nasmejao u lice, ode glava. Ja sam se, moram priznati, cepao od smeha dok sam čitao ovu scenu, kao retko kada što se smejem nečemu duhovitom. Ova scena je paradigmatična za rad smešnog u svrhu komponovanja radnje i stvaranja smisla. U njoj samoj se kondenzuju višestruki narativni mehanizmi humora. Ovde mislim na regulaciju povećavanja i smanjivanja dramske, a to opet znači i egzistencijalne napetosti. Iako se iznutra trese od grča smeha koji mu promena uvida donosi, ovo smehotresno olakšanje može mu biti poslednjim u životu. Na kraju mu uspeva da svoj smeh pretvori u manifestaciju nekog neurološkog ili želudačnog simptoma koji proizvodi telesne konvulzije. Nekako je uspeo da sakrije svoj smeh. Pred očima sam imao jednu sliku za koju se glumci komičari treniraju godinama kako bi je dočarali.
(sad možemo
popiti; droga ne)
„Kao i mnogi
pre mene, polako sam shvatao da je u srednjim godinama života punog uspeha i
pritisaka alkohol najbolja supstanca za promenu raspoloženja. Dopušteno,
društveno – blagu zavisnost lako sakriješ međum zavisnicima - u svim svojim beskrajnim, dovitljivim
pojavnim oblicima, tako puno boje i ukusa, piće u ruci pobedonosno slavi samom
svojom formom; svojim tečnim svojstvom na istoj je ravni s mlekom, čajem,
kafom, vodom pa prema tome i sa samim životom. Piti je prirodno, udisati
osmuđeno bilje daleko je od disanja, kao što je i gutanje tableta daleko od
jela, a osim toga u prirodi ne postoji ubod sličan ubodu igle, osim ujedu
insekta. Čaša viskija sa malo izvorske vode, ili čaša šablija, možda će ti samo
donekle popraviti raspoloženje, ali
uopšte neće promeniti staklasti kontinuum tvoje ličnosti. Naravno, treba
imati u vidu i opijanje, prostakluke, povraćanje i nasilje, pravu zavisnost,
fizičku i mentalnu zapuštenost, i ponižavajuću, mučnu smrt. Međutim, to su
posledice zloupotrebe koje proističu, kao bordo iz boce, iz ljudske
slabosti, iz karakterne mane. Ne treba
kriviti samu supstancu. Čak i čokoladni keks ima svoje žrtve, a imam i jednog
postarijeg prijatelja koji već trideset godina vodi ispunjen život na odgovarajućoj
zalihi čistog heroina.“


No comments:
Post a Comment