ANTON PAVLOVIČ ČEHOV – DRAMA U LOVU; kratka analiza likova i društva u promeni.
“Čovek
je…prah, opsena, pepeo… Pavle Nikolajevič je gubernator, ali i on je pepeo.
Njegova stvarna veličina je mašta, dim…treba samo dunuti i njega nema.”
(A. P. Čehov – Razgovor čoveka s psom)
Čehov je odličan dramatičar, svi znamo njegovo
pravilo povezanosti i funkcionalnosti motiva u građenju drame („Ako puška visi
u zidu...). Ta puška koja ovde funkcioniše na jednom nad-nivou radnje je jedan
papagaj, koji ponavlja jednu rečenicu i na neki način je akter priče iako ne
direktni. Mislim, kada bi ovo bila drama u onom popisu lica koji ide na početku
bi moralo stojati: Papagaj IVAN DEMJANIČ. On ima i svoje ime i prezime, molim
lepo! Obratite pažnju na to što
povremeno izriče ali nemojte žuriti sa zaključcima. Za sad na stranu Ivana
Demjaniča i stavimo ga u neki klaster „životinje u svetskoj književnosti“
(slobodni ste ako znate dobre primere tog tipa da mi predložite u komentarima).
Uspostavimo, dakle, međusobni odnos i strukturu, konstelaciju likova u drami.
Ovo što ja sada radim učinio bi svaki reditelj prirodom svoga rezonovanja.
Uzgred budi rečeno da li je bilo dramatizacija ovog romana? Začudio bih se da
nije.
Međusobni
odnos likova je postavljen kao i u njegovim dramskim formama i čini jednu
strukturu koja uspostavlja po mome mišljenju duboko Čehovljevo razumevanje
ruskog društva i čak daje jednu anticipaciju Rusije u budućnosti. Da, odem
korak dalje: ne samo ruskog društva.
Remek-delo, dakle, a ne jeftina proroštva. Možemo pozicionirati likove imajući u vidu nekoliko
dimenzija : (1) etičko-psihološki, gde uključujemo njihov odnos prema određenim
vrednostima što se dalje projektuje na njihove motive (2) njihov društveni
položaj i ta vrsta kontekstualizacije, i (3) temeljni problemi samosvojne
individue. To je ona individua koju je Čehov primetio kao važnu zato što je u
njoj video nešto što nadilazi njegovo vreme, nešto neobično i teško objašnjivo.
Mislim da je Čehov bio svestan da će se na jakim ličnostima graditi rusko
društvo budućnosti a moja je teza da je tu zagonetku budućnosti video u dva
vrlo važna lika: Kamišev, tj. njegov alter-ego Sergej Zinovjev i Olga
Nikolajevna. To dvoje su enigma ili ako hoćete vizija. Krenimo redom. Poređajmo
ih i postavimo u mreži mogućih značenja, nažalost bez iscrpnih dokazivanja
(oslanjanja na tekst), zbog ograničenosti forme koju koristim.
Četiri glavna lika oko kojih se plete drama
emocija i strasti su:
Sergej Zinovjev, Olga Nikolajevna,Ivan Jegorič
Urbenjin,Grof Karnejev (izostvljam ponekad otečestva, navođenje punih ruskih
imena kojih se ne mogu setiti, zaboravio sam popisati ih u neku listu).
Sergej Zinovjev je sudski islednik, on je onaj
koji utvrđuje istinu. Sposoban,
inteligentan i društveno pozicioniran na osnovu svojih sposobnosti. On je čovek
budućnosti. Amoralan. Kada kažem amoralan, nisam rekao nemoralan. On prosto
smatra da su moralni reperi stvar koja je u ruci značajnog pojedinca.
Makijavelista. Stvaralac. On utiče na
univerzum priče, na tok pravde i ljudske sudbine. Onaj koji je u svojstvu prvog
lica, ugaoni kamen priče, projektuje svoj značaj na stvarnost izvan priče. U
njemu vidim političko značenje i profetski pogled pisca na novog pojedinca budućnosti. Revolucionar, vođa. Sergej je ono psihološki-vrednosno novo koje
postaje politički značajno . (stavka 1) To je čovek koji nas tek čeka i kojime
ćemo se mnogo još baviti u XX a mislim i XXI veku. On nije nužno loš. On je
srećna ili nesrećna nužnost svake zajednice. On je proizvod nas samih i naših društvenih
potreba. Neodoljiv (šarm, magnetizam).
Olga Nikolajevna devojka sa ambicijom uspona na
društvenoj lestvici, psihološki zahtevna za analizu. Onima koji vole Jungovu
psihologiju bih preporučio da se bave njenom personom i odnosom sa drugim
delovima ličnosti. Neuhvatljiva. Amoralna, u gornjem značenju, neodoljiva, šarm
(magnetizam). Ona će biti savremena uspešna žena. Misli da teži ka ljubavi, ali
zapravo teži plemstvu. Pošto nema ideju nekakvog duhovnog plemstva, ono što ona
želi je moć. Erotika i moć su u vezi,
zar ne? Barem u društvenom kontekstu. Savršeno se slaže sa Sergejem. Ona krči put ka svojoj budućnosti. To je
njena karakteristika.
Dakle, Sergej i Olga su akteri koji su uočeni kao
novi vrednosno-psihološki tip jake individue. Oni će uticati na mnoge. To nisu
ljudi sa kojima se slažemo ili ne slažemo. Na njih se pada. Tom šarmu teško je
odoleti. Čehov je, verovatno, razmišljao i o snažnim silama sudbine kada ih
je stvarao. Jer je i njihov uticaj na sve čega se dotaknu sudbinski.
Ivan
Jegorič Urbenjin – . Upotrebljen pa šutnut. Na zaposlenju kod moćnih gospodara.
To bi bili svi koji danas pripadaju nekakvoj srednjoj klasi. Najamnik koji se
uvažava. Igrač prosečnog kalibra, igračka sudbine. Sušta suprotnost Zinovjevu
koji je kontrolor sudbine svoje i drugih. Naivan, nesnađen, častan.
Grof Aleksej Karnajev – moralni imbecil. Izrazito
negativan lik. Neki bi rekli dekadentno ponašanje. Ovde nije reč o tome. On
oličava jedan društveno-parazitski sloj opadajućeg plemstva u Rusiji, njihov
bedno-isprazan život naslade. Njega je sudbina gurnula da odigra svoju ulogu u
kojoj će upropastiti sebe ali pre toga druge. Igračka sudbine.
Važni epizodni likovi:
Grof Pšehocki – donekle stereotipiziran prikaz
poljskog plemića. Znamo za ne baš lake odnose između Rusa i Poljaka tokom
istorije. Ipak, izvanredno postavljen u društvenu mrežu priče. Potreban nam je
„suštinski drugi“, potrebna nam je druga nacionalnost i vera da bi nijansirali
društvo. Osoba koja je u igri da preuzme moć.
Kontrolor svoje sudbine.
Pavle Ivanovič – čovek koji živi od svog rada,
produhovljen, malo staromodan, pošten, gaji svoje ideale, nosi se sa životom,
ima duha.
Nadežda Nikolajevna-ideali, zanos, dobrota,
toplina. Ona sa Pavlom Ivanovičem čini ono dobro što vidimo u Rusima ili
ljudima generalno, njihove vrline su autentične. Te vrline ih i održavaju
uprkos svemu. Izvan su glavnog toka i donekle ih to spasava iako ne mogu biti u
potpunosti pošteđeni od sudbine.
Čehov je psiholog-anatom. Njegove karakterizacije
su veoma ubedljive. Ovi likovi stupaju u jedan veoma složen emotivni i društveni
međuodnos. Ima tu mnogo čežnje, bola i suza. Ono što je meni ovde veoma
zanimljivo jest da se prikazuje društvo u kretanju, promeni (tranziciji). Kada
osetite promene u kojima ti likovi žive, lako ćete se sa njima saživeti jer i
mi živimo stalno u nekim promenama. Čehov, dakle, govori o ovome: Jedan sloj
ljudi sa svojim navikama i duševnim ustrojstvom će morati da nestane jer
nastupa novo vreme. Plemstvo je u opadanju. Na pomolu su novi
društveno-politički odnosi. Traži se novi tip ličnosti. Sa potonjim istorijskim
iskustvom reći ćemo ovako: Karnajeva će u novoj društvenoj konstelaciji
zameniti Pšehocki. Akteri novog vremena biće Olga i Sergej. Svesno ovo
razmatram kao krimi istorijsku parabolu a ne običnu krimi priču. Biće tu smrti
i borbe među akterima. Ali šta nas i pisca humanistu zanima? Pa tzv. običan
pojedinac, naravno! Zamislite sebe u takvoj jednoj situaciji. Neko vas baci na
tu pozornicu, što teško zamisliti nije, jer svi već jesmo na nekoj sceni, rekosmo ne mnogo različitoj.
Kako biste odigrali? E to je pitanje na koje odgovor uopšte nije jednostavan.
To je misaoni eksperiment, svrha ovog remek-dela: da vas baci u tu vrstu
razmišljanja. Podeliću sa vama svoju introspekciju, svoja strahovanja. Bojim se
da bih prošao kao Urbenjev. Kažem, bojim se! Likovi poput Olge i Sergeja me
privlače. Nisam imun na njihov šarm. Ali obratite pažnju: ako nisam ustrojen
kao oni, ako ne znam da igram na njihovom nivou, neizbežno sam gubitnik ili, u
boljem slučaju, igrač slabijeg kalibra. Jer ovde se uvode iracionalne
komponente vladanja drugima: šarm, magnetizam, manipulacija. Ja se Sergeju
pomalo divim, i to će pre biti slabost nego prednost. Sa našim intimnim i
političkim sklonostima, potpuno smo uronjeni u tu problematiku dan danas.
Čitanje tako postaje vrlo ličan doživljaj. Zato što se borimo za svoje mesto
pod suncem, u konkretnim društvima u kojima živimo. Ne radi se o tome čemu
intrinsički naginjemo, nego kakvim uticajima smo skloni i kako smo projektovali
svoje ideale na društvenoj sceni. Podložni smo određenim činiocima, vektorima.
Ovo je drama koja se bavi našim
životima a ne apstraktnim razmatranjima. U tom dramsko-dinamičnom smislu ja
upotrebljavam termin sudbina. Ukoliko
pronađete da ste jak igrač poput Olge, jedino što treba da pazite jest da ne
prođete kao ona, to jest da se pravilno postavite u odnosu na druge jake
igrače. Protivteža, u vrednosnom smislu,
mada slaba, jer nije jak vektor zbivanja predstavlja istrajnost vrline u
ljudima poput Pavla Ivaniča i Nadežde Nikolajevne. Oni crpu iz sebe samih,
imaju duševnu snagu i integritet, bez
težnje za moći. Rizikuju da budu ponekad smešni i nisu imuni na sudbinu. Sedam
pravednika na kojima počiva svet treba tražiti među takvim ljudima. Na kraju bih, kad već spomenuh krimi žanr
rekao da ova priča veoma podseća, u smislu originalnog ugla gledanja i
raspleta, na jedan roman Agate Kristi. Ne mogu vam reći koji je to roman jer
bih spojlovao čitanje.
No comments:
Post a Comment