(1) DON KIHOT I SANČO PANSA U RAZGOVORU SA SVOJIM
ČITATELJIMA.
Namera mi je dati osvrt nakon ponovnog čitanja Don
Kihota na ovaj roman ali da bih rasteretio obimom objave podeliću tekst na tri
dela u kojima ću se pozabaviti opštim značenjem i značajem romana a zatim
likovima i komikom; a sve to stavljajući težište svog čitanja na II knjigu zato
što je ona svojevrsna Servantesova autopoetika te sadrži impozantan
esejističko-polemički obim.
Spomenimo
odmah te čuvene vetrenjače. Danas kritičan čitalac koji zna da i do
najbanalnijih saznanja koji se tiču naše aktuelne stvarnosti dolazimo
višestrukim posredovanjem, neće se toliko čuditi što Don Kihot od vetrenjača
umišlja da su divovi. Ne zaboravimo da su ti viteški romani koje on čita deo
dominantne kulture tog vremena, dakle jedna projektovana slika sveta. A svako
vreme ima svoje himere. Danas, kada smo već toliko istina detronizovali i postali kritični prema velikim narativima, kao sasvim
razumljivu i preporučljivu shvatamo jednu takvu, dodamo još plemenitu, piščevu
nameru da se dovede u pitanje jedna pogrešna slika sveta. Sve se ovde vrti oko
toga, oko karaktera stvarnosti kako je vide njeni subjekti i konkretna kultura.
Subjekata doduše nema puno, osim Sanča Panse i Don Kihota (izuzimam umetnute
priče-epizode), sve ono što govori iz neke pozicije duha su uglavnom fiktivne
ličnosti iz knjiga, barem što se mene tiče.
Zato što su skoro svi drugi likovi
samo fon, dopuna ova dva lika. Ali to je poseban problem. Roman Don Kihot bi se mogao posmatrati kao
jedna multiplikacija, usložnjavanje tih planova posmatranja, a to osim što
doprinosi narativnoj kompleksnosti dovodi komičnoj konfuziji opšte slike sveta
što je od suštinskog značaja za ovaj roman. On se može posmatrati kao jedna
velika poruga svim konačnim vizijama sveta. To ide ovako: Don Kihot u svom
prvom i drugom pohodu počinje život lutajućeg viteza. Čista budalaština, to nam
je jasno, i pošto to postoji samo u njegovoj glavi i knjigama koje čita on
sistematski iskrivljuje i pogrešno označava sve što vidi oko sebe (po sistemu
ako se činjenice ne slažu sa našom slikom sveta, utoliko gore po činjenice). To
ga dovodi da lupa glavu stalno u taj zid činjenica. To je jedan plan. Drugi
plan je njegov sistem racionalizacija i opravdanja iza koga, takođe, stoji cela
jedna ideologija ili slika sveta a to je, najopštije rečeno, sujeverje. Naime on je ubeđen da iza svih
osujećenja i neuspeha stoje zaumni razlozi, magijske sile i čarobnjaci i već ta
vrsta mistike. I konačno, tu je njegov stalni korektiv, neobrazovana ali
izvanredna inteligencija, veština da se
preživi, oličenje zdravog i utilitarnog
razuma, a to je Sančo Pansa. To su tri potpuno različita i aktivna viđanja
sveta u prvom delu romana i u stalnom sukobu.
Mislim da
je nepotrebno napomenuti da Don Kihot nije lud. Ko tako misli, ništa
nije shvatio. Doduše ima ih koji misle da je on luda mada ja ni u to ne bih bio
previše siguran. On je neko ko poseduje veliku količinu ludosti a onda u
susretu sa svetom povremeno ili, ako hoćete često, ISPADNE luda, zapravo jedna
ne tako neobična stvar i mesto moje identifikacije s njim.
U drugoj knjizi dolazi do još većeg usložnjavanja
perspektiva i do nečega što ću nazvati UPADOM ČITATELJA NA SCENU; što će
izazvati dalju pometnju a meni podariti najlepše čitateljske sate esejistike i
vodvilja. Uzgred, dan danas je sve to aktuelno. Pomislite na savremeno
pozorište koje uključuje gledalište u predstavu. Šta se događa? Naime, već iz
književno-istorijske građe o ovome romanu znamo da se nakon završetka i odlične
recepcije prvog dela romana pojavio književni uzurpator koji je objavio drugu
knjigu Don Kihota, izvesni Aveljaneda. Onda se, naravno, autor našao uvređenim
i odlučio svom junaku podariti
dostojanstveniji, tj. umetničkiji nastavak života. Odmah na početku drugog toma
romana ulazimo u složenu i, ako mene pitate, vrlo postmodernu igru autorstva.
Horhe Luis Borhesu, ovo je tvoj teren! Pravi autor, to će reći Servantes, ima
povremeno potrebu da svašta-nešto dobaci tom Aveljanedi po pitanju estetike i
svojih junaka. Zatim dalje mistifikuje stvari pa ubacuje još jednog navodnog
autora “originalnog” Don Kihota, izvesnog Sid Ahmete Benehelija koji takođe
povremeno intervenište u tekst, tj. stvarnost. A Don Kihot i Sančo Pansa već kao
afirmisani književni junaci i svesni svog (kulturnog) značaja intervenišu
takođe u spor oko pitanja kompozicije i estetike. To su još četiri dodatna
aktivna viđenja na svet, zato što su Kihot i Pansa ušli u raspravu o
metanarativu. Nikad kraja našoj težnji da stavimo tačku na vizuru sveta ovog
romana, i pošaljemo Kihota u ludnicu. Multiplikacija stanovišta gledanja, više
ih ne brojim, je u samoj naraciji. Pojavljuju se odnekud još dva fiktivna
čitatelja vojvotkinja i vojvoda (bez imena što uopšte nije slučajno) koji su
bukvalno upali na scenu. Nešto kao kada bi Trnova Ružica iz Diznijevog crtanog
filma nekako sišla u gledalište da se sita s vama izrazgovara ili vi uđete u
taj film da joj se pridružite i ponešto kažete. Jer priča je jača od života!
Imajte to u vidu ako biste da se rugate Don Kihotu. Ono što vojvodski par želi
jest da se zabavi. Osmišljavaju scenu, tj komediju u kojoj će se zabavljati sve
verujući u Don Kihotovu ludost. Oni priređuju predstavu u predstavi. Ovo
podseća na Hamleta s jednom ključnom razlikom: Hamlet je hteo da
predstavljanjem naravi i pojava dođe do istine. Vojvoda i vojvotkinja se žele
samo dobro zabaviti. Razmislite malo: implikacije ove distnkcije su neobično
važne za značenje romana; one su kalderonovske- život je san.
Ka zaključku svome hitam, in medias res: ova
složena multiplikacija stanovišta I aktivno sudelujućih perspektiva gledanja na
stvarnost, igra ogledala, ima za cilj da prikaže insuficijenciju
stvarnosti Španije kako je Servantes
vidi. Mi sad znamo da je ušao među besmrtnike i postigao mnogo više. Znači
krenuli smo od lude koja umišlja svet da bi se suočili sa dramatičnim
nedostatkom realiteta sveta koji bi valjda trebalo biti jasan i po sebi
razumljiv. Mi ne dopiremo do tzv. objektivne stvarnosti ovog romana. To nam se
izmaklo pod nogama i mi pretimo da ljosnemo kao i naš Don Kihot što se ipak
neće desiti. Kako dolazimo do bilo kakve istine u ovom romanu kada je
objektivnost ukinuta? Servantes to postiže strogo književnim sredstvima, preko
LIKOVA i putem KOMIKE. Pri tome ćemo uvek imati u vidu da ovaj roman teži ipak
istini a to znači da je Servantes objavio svojim trajnim književnim monumentom
rat svakom zaluđivanju.

No comments:
Post a Comment